Baza wiedzy

Baza wiedzy: Reklama natywna

Podziel się wiedzą o nawykach zakupowych Polaków w gronie swoich kontaktów!

Wychodząc naprzeciw Państwa prośbom i chcąc ułatwić zrozumienie formatów reklamowych, jakie jesteśmy w stanie zaoferować Państwu w Blixie – najpopularniejszej w Polsce aplikacji mobilnej, agregującej gazetki reklamowe sieci handlowych – rozpoczynamy cykl wpisów, które staną się swoistą bazą wiedzy. Serdecznie zachęcamy do lektury i mamy nadzieję, że będą pomocne w podejmowaniu decyzji biznesowych.

Reklama natywna – co to takiego?

Reklama natywna nie posiada tak naprawdę jednej oficjalnej definicji, która obowiązywałaby w polskim prawodawstwie. Natomiast branża marketingowa jest raczej zgodna, co do tego, jak powinien być rozumiany ten całkiem świeży format. Za reklamę natywną uważa się płatne działania promujące markę, produkt lub usługę, które – zarówno sprawowaną funkcją, jak i prezentowaną formą – dopasowane są do medium, w którym występują.

Reklama łudząco przypominająca treści redakcyjne jest o wiele lepiej odbierana przez adresatów, a przez to i skuteczniejsza. Aktualnie zaobserwować można dwa kierunki, w których zmierzają reklamy natywne:

  • związane z content marketingiem, czyli tworzeniem i dystrybucją wartościowych, angażujących, inspirujących i edukujących treści;
  • związane z targetowaniem kontekstowym, czyli kreacjami reklamowymi występującymi w natywnych placementach.

Niesłabnące zainteresowanie tematyką reklamy natywnej widać chociażby w Google Trends ⤵

Czym cechuje się dobra reklama natywna?

Reklamę można nazwać natywną, jeśli wpisuje się w poniżej zaprezentowane kryteria, obejmujące przed wszystkim jej treść, formę. Jeśli chodzi o tę pierwszą cechę, reklama natywna powinna zostać przygotowana w taki sposób, by zachowane zostały proporcje między wartością merytoryczną dla odbiorcy a promocją marki, produktu lub usługi. Zdecydowana większość kreacji powinna inspirować, angażować lub edukować użytkownika, który się z nią zapoznał, tak, by uznał ją za wartościową dla siebie. Treść stricte reklamowa powinna być wyłącznie dodatkiem. Po drugie, reklama natywna powinna mieć formę jak najlepiej dopasowaną do środowiska (np. aplikacji mobilnej, portalu), w którym się pojawi. Może mieć to miejsce w związku ze stylistyką, w jakiej jest tworzona kreacja, z merytoryką kontekstowo bliską medium, w którym się pojawi albo też przebiegiem konsumpcji contentu, nawiązującym do miejsca, gdzie będzie prezentowany.

Choć reklama natywna utożsamiana jest bardzo często wyłącznie z artykułami sponsorowanymi, może przybierać również inne formy, np. partnerstwa, rekomendacji, product placementu, wpisach blogowych czy w social mediach itd.

Reklama natywna w mobile’u

Mobile native zdobywa największą popularność wśród reklamodawców. Dzieje się tak przede wszystkim z powodu wymagających odbiorców, jakimi są użytkownicy urządzeń mobilnych. Mają dość wyskakujących pop-up’ów, które przysłaniają treści na małym ekranie czy rotujących bannerów przeszkadzających w odbiorze oraz korzystaniu ze smartfona lub tabletu.

Reklamy natywne świetnie wpisują się nie tylko w mobilne wersje portali czy serwisów, gdzie mogą być prezentowane chociażby w formie in-feed, np. jako moduły rekomendacji pośród treści redakcyjnych. O wiele skuteczniejsze i bardziej dostosowane do placementu, okazuje się zastosowanie reklam natywnych w aplikacjach mobilnych, np. reklama producenta z branży FMCG zaimplementowana wewnątrz odpowiadających asortymentem gazetkach sieci handlowych.

Jak pokazują prognozy IHS Inc., do 2020 roku reklamy natywne w mobile’u będą miały ponad 63% udział w rynku reklamy mobilnej  ⤵

Warto już dziś zacząć stawiać pierwsze kroki w tej dziedzinie, by niebawem być w gronie liderów, którzy z mobilnej reklamy natywnej czerpią największe korzyści dla swoich marek czy firm.

Przykłady mobilnej reklamy natywnej

Poniżej prezentujemy przykładowe natywne formaty reklamowe dostępne w aplikacji Blix, która używana jest już przez ponad 1 000 000 osób w Polsce, dzięki czemu treści promujące marki docierają do bardzo szerokiej grupy odbiorców.

Podstawowym formatem reklamowym, jest natywna gazetka, która może zostać dodatkowo podlinkowana, by kierowała na stronę docelową. W aplikacji pojawia się wówczas folder promowanej marki, a w niej natywna treść fullscreen, przedstawiona w formie gazetki (jedno- lub kilkustronicowej). Dla wzmocnienia efektu kampanii, możliwe jest również umieszczenie gazetki natywnej w folderach marek tematycznie związanych z marką reklamodawcy. Reklama tego typu notuje bardzo wysokie wskaźniki konwersji i realnie przekłada się na sprzedaż.

Reklamy typu ad insert i video insert wyświetlane są w formatach fullpage, pomiędzy wybranymi stronami gazetek już dodanych do aplikacji. Dzięki temu stanowią ich integralną część i są bardzo pozytywnie odbierane przez użytkowników aplikacji. Dodatkowo, mogą przekierowywać na docelową stronę reklamodawcy. Oba formaty pozwalają osiągać bardzo wysokie wskaźniki CTR, przekładając się na sprzedaż w POS dla promowanej marki.

Kolejnym z przykładowych formatów natywnych w aplikacji Blix jest super skin. To layout dedykowany reklamodawcy, który w wyznaczonych ramach czasowych prezentowany jest w tle aplikacji. Ten format pozwala realizować skuteczne kampanie wizerunkowe i świadomościowe, o bardzo wysokich zasięgach.

Format reklamowy ad search występuje w dwóch wariantach: tekstowym oraz graficznym. Ta reklama wyświetla się w aplikacji Blix, w ramach podpowiedzi dla użytkowników korzystających z wyszukiwarki. Jest kontekstowo powiązana z wpisywaną frazą kluczową.

Jeśli są Państwo zainteresowani nawiązaniem współpracy z naszą aplikacją, w której oferujemy natywne formaty reklamowe, takie, jak m.in. ad insert, video insert, super skin, linkowanie gazetki czy gazetka natywna, zachęcamy do wypełnienia poniższego formularza, dzięki któremu nasz Dział Handlowy będzie mógł się z Państwem skontaktować i zaproponować najefektywniejsze rozwiązania dla Państwa firmy.

Podziel się wiedzą o nawykach zakupowych Polaków w gronie swoich kontaktów!

Potrzebujesz więcej informacji
lub danych na temat swojej marki? 
Zapisz się do newslettera